plane-in
swap
plane-out
×
plane-in
swap
plane-out
×
plane-in
swap
plane-out
×
persons
Adulți
12+ ani
1
Copii
2-12 ani
0
Bebeluși
0-24 luni
0

Regulile de comportament și siguranța în avion

personalul-din-avion
decolarea-și-aterizarea-avionului-ce-ar-trebui-să-facă-pasagerul
urcarea-şi-coborârea-altitudinii-turbulenţa-și-golurile-de-aer
zborul în poziție orizontală
personalul-din-avion decolarea-și-aterizarea-avionului-ce-ar-trebui-să-facă-pasagerul urcarea-şi-coborârea-altitudinii-turbulenţa-și-golurile-de-aer zborul în poziție orizontală

Este prima dată când zburați cu avionul, iar emoțiile Vă copleșesc? Nu înțelegeți de ce trebuie să cuplați centura și de ce se interzice să faceți poze în avion? În acest articol veți găsi regulile esențiale de comportament la bordul unei aeronave, explicațiile cu privire la importanța cerințelor anunțate de însoţitorii de bord, precum și un răspuns general despre acțiunile permise, sau nu, într-un avion.

Personalul din avion


personalul-din-avion

Comandantul aeronavei este, conform ierarhiei în aviața civilă, cea mai importantă figură la bordul aeronavelor. Acesta este responsabil pentru tot ce ține de cursa respectivă: siguranţa zborului, deciziile de aterizare sau decolare, epuizarea combustibilului în timpul zborului, debarasarea de bagaje, aterizare forţată etc.

Conform legislaţiei, comandantul aeronavei trebuie să coordoneze acțiunile tuturor persoanelor aflate la bordul aeronavei, fie acestea pasageri sau membri ai echipajului, și să ceară executarea instrucțiunilor sale. Pentru neexecutarea instrucțiunilor sale veți fi tras la răspundere după aterizare. Pilotul secund îl asistă pe comandant în conducerea aeronavei.

La bordul fiecărui avion activează o echipă de însoțitori de bord, în frunte cu însoțitorul de bord-șef, care stau la dispoziția Dvs. Însoţitorul de bord-şef este cea de-a doua persoană, conform ierarhiei dintr-o aeronavă, el fiind adjunctul comandantului aeronavei.

Decolarea și aterizarea avionului. Ce ar trebui sa facă pasagerul.

decolarea-și-aterizarea-avionului-ce-ar-trebui-să-facă-pasagerul

Conform datelor statistice, majoritatea situațiilor excepționale, care au provocat accidente, au avut loc în timpul decolării sau aterizării aeronavei. Acest fapt este condiționat de doi factori: distanța foarte mică dintre avion și suprafața pistei și timpul limitat în care se iau decizii esențiale.

La decolare, avionul acumulează viteza, accelerează şi odată cu creșterea distanței dintre acesta și suprafața solului, zborul devine mai sigur. Aterizarea însă constituie un moment foarte responsabil, caci pe măsură ce avionul se apropie de teren, iar viteza scade, pericolul accidentului este mai mare.

Ce ar trebui să facă pasagerul în acest timp?

Pasagerul trebuie doar să urmeze instrucțiunile însoţitorului de bord:

„Stimați pasageri, în câteva clipe avionul va decola. Vă rugăm să deconectați telefoanele mobile, să poziționați spătarele scaunelor și măsuțele în poziţie verticală, să trageţi draperiile la geam și să cuplaţi centurile de siguranţă”.

În continuare, vom explica mai detaliat de ce sunt necesare aceste instrucțiuni, și de ce este important să le îndeplinim.

Deconectarea telefoanelor mobile în avion

Unii pasageri presupun că echipamentul ce emite și captează semnale de frecvenţă înaltă poate afecta echipamentul tehnic de la bordul avionului, precizia sistemelor de aterizare, precum și ar putea interveni în convorbirile dintre piloţil şi dispeceri. Dar sunt aceste păreri justificate? În teorie, acestea ar putea fi adevărate.

De exemplu: imediat după decolare, la o distanță de1 km de pământ, 300 de telefoane ar începe să caute semnalul rețelei, inexistente în acele condiții. Într-adevăr, aceasta ar putea provoca o distorsiune a câmpului magnetic. Chiar dacă până acum nu au existat precedente pentru situații ce acest fel, probabilitatea unui pericol potențial trebuie luată în considerare. De aceea, este mai bine să fim responsabili și să deconectăm telefoanele, sau să setăm regimul Flight mode. Astfel vom evita riscurile.

- poziţia verticală a spătarelor scaunelor

Într-o situație excepțională, spătarul unui scaun lăsat pe spate ar putea bloca ieșirea pasagerilor, care sunt așezaţi în spatele Dvs.

- cuplarea centurii, plierea măsuţei

Într-un moment de frânare forțată, aterizare dificilă sau o decolare dificientă, veți pierde echilibrul şi s-ar putea să fiți purtat de inerție de-a lungul salonului, sau să Vă loviți la cap de o măsuță care nu a fost pliată. De asemenea, este periculos să țineți în mâini un obiect greu. Dacă se întâmplă să îl scăpați, acesta s-ar repezi într-un zbor periculos, amenințând integritatea pasagerilor. Aceasta este cauza pentru care se interzice fotografierea și filmarea în timpul decolării și aterizării.

- tragerea draperiilor peste geamuri

În primul rând, această necesitate rezultă din cauza diferenţei de lumină în afara avionului și în interiorul acestuia. Dacă lumina în salon este slabă, iar afară aceasta este foarte puternică, atunci în timpul evacuării de urgență pasagerii vor fi dezorientați timp de câteva momente cruciale. Același pericol apare atunci când lumina din salon este puternică, iar afară este întuneric. Din această cauză în timpul aterizării la zborurile nocturne, lumina este stinsă în prealabil, pentru ca ochii pasagerilor să se adapteze la întunericul de afară.

Mai mult decât atât, într-o situație excepțională (de exemplu, supraîncălzire a motorului), crește probabilitatea ca pasagerii să observe și să anunțe însoțitorii de bord despre aceasta.

- nu se recomandă să ascultați muzică la căști și la volum mare

Dacă veți utiliza sistemul de divertisment din avion, atunci veți observa că acesta este deconectat în timpul decolării și aterizării. Aceasta se datorează faptului că pasagerul poate să nu fie atent și să nu audă un mesaj important sau anumite instrucțiuni ale însoţitorului de bord.

Urcarea și coborârea altitudinii. Turbulența și golurile de aer.

urcarea-şi-coborârea-altitudinii-turbulenţa-și-golurile-de-aer

 În timpul creșterii și coborârii altitudinii, avionul parcurge primul strat al atmosferei, și anume troposfera. În acest strat al atmosferei, turbulențele sunt un fenomen frecvent, deoarece anume în troposferă are loc formarea diverselor tipuri de nori, apariția cicloanelor și anticicloanelor Turbulenţele se lasă simțite cel mai puternic în special în această perioadă a zborului. Așadar, ce reprezintă acestea și cum trebuie să reacționeze un pasager?

Acest lucru înseamnă că, în momentul în care avionul traversează o astfel de porțiune din traseu, acesta va fi „legănat” de curenți turbionari (în limbajul piloţilor „turbulenţa” este numită „o legănare”) în diferite direcții, precum sus-jos sau stânga-dreapta.

Uneori, acest fenomen mai puțin plăcut poate deveni mai puternic și poate dura o perioadă mai lungă de timp, mai ales dacă zborul are loc în condiţii meteo nefavorabile: ploaie, ceaţă, cer înnorat, vânt etc. Într-o situație de acest gen, comandantul sau însoţitorul de bord-şef va anunța că avionul a intrat într-o zonă de turbulenţă şi va ruga pe toţi pasagerii să își ocupe locurile şi să cupleze centurile de siguranţă.

În aceste situaţii trebuie să Vă păstrați calmul, chiar și atunci când avionul este scuturat destul de violent, iar vibrațiile puternice ale aripilor avionului Vă creează impresia că se pot rupe în orice moment. Este o practică obişnuită, cu care se confruntă toate aeronavele, într-o măsură mai mare sau mai mică. Trebuie doar să Vă ocupaţi locurile, să Vă cuplați centura şi să aşteptaţi să treacă turbulenţa. Cu cât altitudinea e mai mare, cu atât turbulenţa e mai mică - și invers.

Să nu Vă faceți griji în ceea ce privește aripile avionului, astfel de cazuri nu au fost înregistrate pe parcursul întregii istorii aviatice Aripile sunt testate în condiții mult mai dure, iar vibrația confirmă o funcţionare bună și normală a acestora, în condiţiile presiunii variabile din timpul zborului.

Zborul în poziție orizontală

zborul în poziție orizontală

Perioada cea mai plăcută a zborului urmează după ce avionul atinge altitudinea necesară, ia poziţia corectă şi zboară în plan orizontal. Aeronavele de pasageri moderne zboară deasupra norilor în stratul inferior al stratosferei, la o altitudine de 10-12 km, unde condiţiile meteo nu au o prezență semnificativă, nu zboară păsările, și nu se mai simte nici disconfortul creat de presiune. Vă puteți ridica de pe scaun, puteți să Vă întindeţi membrele amorţite, sau să faceți orice activități: să dormiţi, să mâncaţi, să vizionaţi filme, să ascultaţi muzică, să vă jucaţi la laptop, să citiţi. Așadar, Vă puteți relaxa și profita de zborul Dvs.

Totuși, uneori turbulența se resimte și în timpul zborului în poziție orizintală, lucru valabil mai ales pentru zborurile deasupra Atlanticului.

Dacă urmează un zbor îndelungat, luaţi-Vă o carte sau o tabletă, profitați de sistemul de divertisment din avion. Aeronavele de cursă lungă sunt dotate cu un televizor personal pentru fiecare pasager, iar acestea Vă propun o varietate mare de filme, piese muzicale ș.a.

Aterizarea. Frânarea. Mersul pe pistă.

De multe ori am observat că îndată ce avionul aterizează, frânează și se oprește, pasagerii se grăbesc să se ridice de pe locurile sale, scot bagajele de pe rafturi și se pregătesc de ieşire. Acest moment este o adevărată încercare pentru însoţitorii de bord.

Desigur, comportamentul pasagerilor este tolerat, fiind un impuls psihologic. Pentru majoritatea pasagerilor, zborul este destul de stresant. Astfel, dorința acestora de a părăsi avionul cât mai repede este firească.

Totuși acest lucru nu este permis. Aeronava s-ar putea mișca, întoarce sau frâna brusc. Trebuie să așteptaţi ca acionul să se oprească definitiv la terminal sau în acel loc prevăzut, unde se vor instala scările.

Recapitulând cele expuse mai sus, Vă îndemnăm să fiţi amabili, să Vă conformați la cerinţele elementare ale echipajului și veți avea parte de un zbor sigur şi liniştit. 

Sperăm că veți savura zborul. Vă urăm o aterizare plăcută!

Comentarii